Conferências

Dica: Para buscar seu trabalho basta apertar Ctrl + F em seu navegador e buscar pelas palavras que deseja.



Local: Auditório do Roxinho - CCMN - UFRJ
Data 14/10/2015 (QUARTA-FEIRA) - (CON-01)
Horário 11:00h a 12:30h
Conferencista Professor Eduardo Batalha Viveiros de Castro
Tema O que teria um antropólogo que estuda os povos indígenas a dizer perante a ESOCITE.BR?


Local: Auditório do Roxinho - CCMN - UFRJ
Data 15/10/2015 (QUINTA-FEIRA) - (CON-02)
Horário 16:30h a 18:00h
Conferencista Professor Sergio Sismondo
Tema Participação, Democracia e Engajamento nos Estudos CTS / Participation, Democracy and Engagement in STS
Resumo / Abstract Formas cruas de realismo sobre conhecimento científico e determinismo sobre tecnologia abrem somente um espaço limitado para argumentos a favor de participação democrática na ciência. Ao desalojar essas posições filosóficas, os Estudos CTS abriram um enorme espaço para maneiras diferentes de entendimento nas quais a ciência&tecnologia se torna mais democrática - sem deixar de ser ciência&tecnologia. Trago o caso de como o que eu chamei de "programa engajado" dos Estudos CTS, o estudo de participação em ciência&tecnologia, moveu-se silenciosamente para o centro do campo. Mapeio o que vejo como avenidas promissoras de pesquisa, desde o estudo de eventos de participação "previamente trabalhada" até questões especulativas sobre ciências e tecnologias dos povos.

Crude forms of realism about scientific knowledge and determinism about technology make only limited space for arguments in favour of democratic participation in science. By dislodging those philosophical positions, Science and Technology Studies (STS) has opened an enormous amount of space for understanding different ways in which science and technology can become more democratic-without ceasing to be science and technology. I make the case that what I have called the "engaged program" of STS, the study of participation in science and technology, has quietly moved to the centre of the field. I chart what I see as some promising avenues of research, from the study of engineered participation events to speculative questions about peoples' sciences and technologies.


Conheça os conferencistas



Eduardo Batalha Viveiros de Castro
Universidade Federal do Rio de Janeiro
http://www.museunacional.ufrj.br/ppgas/
Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1A - CA CS - Antrop., Arqueol., C. Política, Direito, Rel. Internacionais e Sociologia
http://lattes.cnpq.br/7248541150222692
Etnólogo americanista, com experiência de pesquisa na Amazônia. Doutor em Antropologia Social pela UFRJ (1984). Pós-doutorado na Université de Paris X (1989). Docente de etnologia no Museu Nacional/UFRJ desde 1978. Professor titular de antropologia social na UFRJ desde janeiro de 2012. Membro da Equipe de Recherche en Ethnologie Américaniste do C.N.R.S. desde 2001. Simón Bolívar Professor of Latin American Studies na Universidade de Cambridge (1997-98); Directeur de recherches no C.N.R.S. (1999-2001). Professor-visitante nas Universidades de Chicago (1991, 2004), Manchester (1994), USP (2003), UFMG (2005-06). Prêmio de melhor tese de doutorado em Ciências Sociais da ANPOCS (1984); Médaille de la Francophonie da Academia Francesa (1998); Prêmio Erico Vanucci Mendes do CNPq (2004); Ordem Nacional do Mérito Científico (2008); Doutor Honoris Causa pela Université de Paris Ouest Nanterre La Défense (2014).Orientou 39 dissertações de mestrado e 24 de doutorado. de 1984 ao presente. Orientações acadêmicas em curso: sete doutorandos, quatro mestrandos. Publicou cerca de 120 artigos ou capítulos de livros e nove livros, de 1972 ao presente. Coordenou o Projeto Pronex "Transformações indígenas: os regimes de subjetivação ameríndios à prova da história" (2004-06). Foi coordenador do Núcleo de Transformações Indígenas, grupo baseado no Museu Nacional/UFRJ, e é co-coordenador da Rede Abaeté de Antropologia Simétrica (NAnSi), também baseado no Museu Nacional/UFRJ.




Sergio Sismondo
Department of Philosophy .Cross-Appointment to Sociology Queen's University, Canada
http://post.queensu.ca/~sismondo/
http://www.sismondo.ca/
Sergio Sismondo does research in Science & Technology Studies at intersections of philosophy and sociology of science. Recently he has been studying the nature and distribution of pharmaceutical research, seeing this as a project in the political economy of knowledge. Earlier and continuing work has been connected to questions about realism, constructivism, and deflationism. In addition to a number of articles, he is the author of An Introduction to Science and Technology Studies (2nd edition Wiley-Blackwell, 2010), Science Without Myth: On Constructions Reality, and Social Knowledge (SUNY, 1996) and co-author with physicist Boris Castel ofThe Art of Science (Broadview, 2003). He has edited journal issues on Practices of Modeling and Simulation (Science in Context, 1999), and Intersections of Pharmaceutical Marketing and Research (Social Studies of Science, 2004).
Sismondo is currently editor of the journal Social Studies of Science , one of the flagship journals in Science and Technology Studies.
Current Contributions
General Science & Technology Studies (STS)
Most of my research explores the philosophical consequences of seeing science as a thoroughly social activity. Historical and sociological work on the practice of science should affect our views of a diverse set of issues in the philosophy of science, from the realism/anti-realism debate to the scope of standpoint epistemologies. For this reason I try to be aware of very general issues and trends in the field of STS. I am currently Editor of the journal Social Studies of Science, one of the flagship journals of the field. See also my Introduction to Science and Technology Studies (2nd ed., Wiley-Blackwell, 2010)
Pharmaceutical Knowledge
Drug companies provide pathways on which information flows, and energy to make it flow. Through bottlenecks and around curves, new knowledge is created, and given shape by the channels it traverses. My project is a case study in the political economy of knowledge, of the production and distribution of knowledge. See PharmaStudies.org
Deflationary Philosophy of Science
I combine a down-to-earth or deflationary approach that focuses on ordinary scientific work, while insisting that we can draw philosophical lessons from that work. I argue that by adopting a deflationary attitude we can understand how realism, instrumentalism, and constructivism can all be right about science.
Voltar para página principal